De weergave is misschien niet juist, u bekijkt de pagina in een klein scherm. Sleep het scherm groter.

Blik op de toekomst met thijs haselhoff

28 2017


Paspoort New Business Development Manager Althen Group*:

Naam: Thijs Haselhoff
Locatie: Hoofdzakelijk vanuit Leidschendam, maar ook regelmatig vanuit een van de andere Europese vestigingen in Duitland, Frankrijk & Zweden.

Tijdens de Future of Transportation geeft Thijs Haselhoff samen met Maurits Houck (Delft Hyperloop) een presentatie over de totstandkoming van de Delft Hyperloop en de sensoren die daarin zitten.

V: Waarom is de presentatie van jou en Maurits een must attend is voor bezoekers van The Future of Transportation?
A: Wij vertellen over de werking van de Hyperloop technologie en hoe het studententeam en Altheris samenwerken op het gebied van sensoren: echt de moeite waard om langs te komen.
Daarnaast is het evenement vanwege alle innovatie presentaties het bezoeken waard.

V: Altheris is vanaf het begin betrokken geweest bij het Delft Hyperloop team. Hoe bepaal je welke projecten je als bedrijf wilt sponsoren? 
A: Altheris heeft een lange relatie met de TU Delft en de diverse faculteiten en afdelingen op de campus. Als sensorspecialist is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen en onderzoeken die zich veelal op en rondom universiteiten afspelen. Mede daarom staan we erg positief tegenover het sponsoren  van studentenprojecten of zoals in dit geval, studententeams die aan competities meedoen.

V: Waarom sensor sponsor van Delft Hyperloop?
A: Delft Hyperloop ontwikkelt mee aan een totaal nieuwe duurzame en schone manier van transport en dit sluit perfect aan bij de waarden van Altheris; wij willen als bedrijf andere technologische bedrijven helpen innoveren om zo naar schonere en duurzamere manieren van leven te evolueren. Met onze expertise hopen we een steentje bij te dragen aan de toekomst van onze aarde.

V: Welke Altheris sensoren zitten er in de Delft Hyperloop?
A: In eerste instantie zocht het Delft Hyperloop team een sensor die met name was gericht op het bepalen van de positie van de ‘hyperloop-pod’ ten opzichte van het I-profiel waar de pod op basis van een magnetisch veld overheen zweeft. Gaandeweg heeft onze samenwerking geleid tot een 7-tal verschillende sensoren die in het Hyperloop ontwerp zijn ingeëngineerd. De afstand wordt met hoge frequentie gemeten door middel van een high speed laser sensor, daarnaast zijn er diverse lineaire verplaatsingssensoren in het onderstel van de pod ontwikkeld. Om de versnelling te bepalen, zit er een nauwkeurige acceleratiesensor aan boord en ook een IMU die zowel de inclinatie als de versnelling meeneemt.

V: Wat is het belang van de Altheris sensoren voor de Delft Hyperloop?
A: Voor een jong team van enthousiaste engineers is externe expertise op technische gebieden waarop niet de core focus ligt, een waardevolle toevoeging. Vandaar dat de kennis van ervaren Altheris engineers een belangrijke toevoeging is om gezamenlijk tot de beste sensoroplossingen te komen.

V: Geruchten gaan dat het niet eindigt met het sponsoren van het Delft Hyperloop team, maar dat jullie ook betrokken zijn bij Hardt. Vertel! 
A: De founders van Delft Hyperloop - het winnende team van de California Space X hyperloop competitie -  zijn een nieuwe onderneming gestart: HARDT. Gezien de goede relatie en ervaring die Altheris met het team heeft opgebouwd, is het niet meer dan logisch om de samenwerking voort te zetten.  

Dit wordt zeer waarschijnlijk een langdurige strategische samenwerking, aangezien de benodigde sensoroplossingen van een doorslaggevender belang zullen zijn voor het slagen van de hyperloop technologie. Naast de sensoren op de ‘hyperloop-pod’ zal ook de ‘tunnel’ vol met instrumentatie komen. Ook zal er een sensoroplossing moeten worden ontwikkeld die zeer  nauwkeurig de positie van de pod in de tunnel bepaalt bij snelheden van 1000km/u. Hierin zal onze nieuwe IOT sensor solutions divisie hopelijk een actieve rol gaan spelen.

V: Wat is jouw favoriete innovatie van vandaag de dag?
A: Dan kies ik toch voor de zelfrijdende auto! Ik kan niet wachten tot ik van A naar B word gebracht zonder daadwerkelijk zelf te rijden, dat houd ik zoveel tijd over! Kom ik eindelijk een keer toe aan het lezen van al die boeken die zich maar opstapelen op m’n boekenplank.

V: Zonder welke recente innovatieve technologie kun jij niet?

A: Zonder mobiele telefoon wordt het wel lastig. Afgelopen december was ik twee weken op vakantie in Midden Amerika waar ik zowel op Cuba als in Panama twee periodes zonder internet heb doorgebracht, dat was echt afkicken! Na een aantal dagen wende ik eraan, het is ook wel erg lekker om niet altijd connected te zijn. Tijdens vakantie prima, maar in het dagelijkse leven kan ik toch echt niet meer zonder. 

V: Welke innovatie zie jij liever gaan dan komen?

A: Momenteel zijn er veel ontwikkelingen gaande op het gebied van robotica en artificial intelligence, hoewel ik het aan de ene kant erg interessant vind, ben ik bang dat wij doorslaan in het automatiseren. Technologie zal in mijn ogen altijd ondersteunend moeten zijn aan de mensheid en het is niet gewenst dat het straks overheersend wordt. Als een robot straks self-learning wordt en daarbij menselijke eigenschappen kan aanleren, komen we wel erg in de buurt van de science-fiction realiteit uit de film I-robot.

V: Hoe zie jij de wereld over 5 jaar?
A: Over 5 jaar hoop ik mijn continentale tripjes van Amsterdam naar Frankfurt met de Hardt Hyperloop te maken, waarbij afstand dus geen rol meer speelt op ons Europese continent. Dit zou de vrijheid geven om op een dag bijvoorbeeld fysiek aanwezig te zijn bij meetings in 2-3 verschillende landen. Ook hoop ik dat we onze bijdrage kunnen leveren aan een duurzamere toekomst door strategische partnerships met organisaties als Ampyx power en The Ocean Cleanup.

Notitie*  Vanaf 1 januari 2018 gaan Altheris Sensors & Controls en haar zusterbedrijf Althen Mess- und Sensortechnik samen verder onder de naam Althen Sensors & Controls.